Kalibracja Radarów

Systemy wspomagania kierowcy ADAS mają dbać o bezpieczeństwo na drodze. Aby miały jednak szansę pełnego działania, wymagają okresowej kalibracji kamer i radarów. W jakich przypadkach jest ona konieczna? I ile tak właściwie kosztuje? To ważne pytania eksploatacyjne, które powinni zadać sobie kierowcy.

System ADAS w samochodzie

ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) to nowoczesne układy wspierające kierowcę podczas jazdy. Odpowiadają m.in. za utrzymanie pasa ruchu, wspomaganie parkowania czy awaryjne hamowanie. System potrafi także rozpoznać zagrożenia na drodze, a jego częścią jest aktywny tempomat.

Sercem ADAS pozostaje komputer, który analizuje dane z czujników i decyduje o reakcji. Kamery, radary i lidary umożliwiają mu „widzenie” otoczenia – ich liczba zależy od typu pojazdu. Od czerwca 2022 roku większość systemów ADAS stała się obowiązkowym wyposażeniem nowych aut osobowych i dostawczych sprzedawanych w UE.

Kiedy należy wykonać kalibrację radarów?

Ponowna kalibracja radarów lub kamer jest zalecana po:

  • wymianie przedniej szyby,
  • naprawach po kolizjach,
  • uszkodzeniu lub wymianie lusterek,
  • ustawianiu geometrii kół lub zmianie ich rozmiaru,
  • awarii czujników i radarów,
  • demontażu elementów systemu,
  • pracach przy zawieszeniu pojazdu.

 

Czemu konieczna jest kalibracja kamer i radarów?

Fabryczne ustawienia nie są trwałe – po różnych zdarzeniach kamera może zmienić pozycję wobec drogi. Zmniejsza to jej pole widzenia, przez co system może nie zauważyć przeszkody lub nie zadziałać prawidłowo. W efekcie zagrożone jest bezpieczeństwo jazdy.
Kierowca może zauważyć objawy rozkalibrowania, takie jak błędne działanie systemów czy zapalenie się kontrolki.

Na czym polega kalibracja systemów wspomagania?

Kalibracja przypomina ustawianie geometrii kół. Diagnostyka określa położenie kamer, radarów i czujników względem osi pojazdu oraz względem siebie. Celem jest powrót wszystkich parametrów do wartości ustalonych przez producenta.

Proces przebiega z użyciem laserowej poziomicy ustawionej równolegle do auta. Na płytkach pomiarowych widać ewentualne odchylenia. W prostszych systemach regulacji dokonuje się manualnie, natomiast nowsze konfiguracje są ustawiane komputerowo.
Cała procedura może trwać nawet około 2 godzin, ponieważ wymaga precyzyjnych pomiarów i kontroli.